Procházet
Nákupní košík
K dopravě zdarma zbývá nakoupit za 1 200 Kč

+420 608 190 540 Po - Pá (8:00 - 16:00)

+420 608 190 540 Po - Pá (8:00 - 16:00)

Jak nás ovlivňuje aktivní nebo naopak sedavý způsob života na buněčné úrovni?

Jak nás ovlivňuje aktivní nebo naopak sedavý způsob života na buněčné úrovni?

Věda potvrzuje, že sedavý způsob života urychluje proces stárnutí buněk. Znamená to, že chronologický věk se ne vždy shoduje s věkem biologickým. Po každém dělení buněk se nám krátí telomery, ochranná zakončení na chromozomech. Pokud se telomery zkrátí natolik, že již nemohou vykonávat svou funkci, buňka se přestává dělit a odumře.

Pravidelná fyzická aktivita přímo souvisí se zkracováním telomer a procesem stárnutí. Dokazují to například výsledky studie provedené vědci z Lékařské fakulty UC San Diego, za účasti asi 1 500 žen ve věku od 64 do 95 let. Sledována byla jejich fyzická aktivita pomocí zařízení zaznamenávající veškerý pohyb. Výsledky ukázaly, že telomery žen, které strávily více jak 8 hodin denně v sedě a téměř neprováděly žádný druh cvičení, byly značně kratší než u žen fyzicky aktivních, a tudíž prokazovaly i starší biologický věk, než jaký byl ten skutečný kalendářní.

Nedostatek pohybu zásadně ovlivňuje naše mitochondrie. Uvnitř těchto buněčných organel probíhá tzv. buněčné dýchání, během něhož se hlavní energetická jednotka glukóza složitou proměnou, za přítomnosti a současně i vzniku mnoha látek, přemění na energii. Tu naše tělo nepřetržitě potřebuje k biochemickým pochodům. Fyzická aktivita zajišťuje nejen správné fungování mitochondriální činnosti, ale slouží ke zvýšení biogeneze, eliminaci metabolického odpadu a odstranění starých nebo poškozených mitochondrií. Větší množství a kvalita mitochondrií nejen zlepší funkci kosterního svalstva, což se projeví na míře fyzického výkonu, ale zlepší kvalitu života a metabolické zdraví.

Je dokázáno, že pohybová aktivita dokáže ovlivnit rozvoj kognitivních poruch a demence

Pohyb je jedním z přirozených způsobů, jak podpořit tvorbu tzv. Brain-derived neurotrophic factor (BDNF), speciálního proteinu, který pomáhá mozku opravovat selhávající buňky, chránit zdravé mozkové buňky rozvíjet nová propojení mezi neurony. Může tak být jedním z ochranných faktorů před neurodegenerativními chorobami jako je Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba a hraje významnou roli při rozvoji kognitivních funkcí. Proto by měl být kladen také zvláštní důraz na bohatou pohybovou aktivitu dětí od útlého věku, kdy se utváří vnímání, paměť, fantazie, myšlení, inteligence, pozornost  a další funkce. 

Pohyb jako prevence a všelék?

Pohyb je neodmyslitelnou součástí každého živého organismu a pro člověka představuje přirozený lék na téměř každou nemoc. Pohyb snižuje riziko infarktu, mrtvice, ztráty paměti, deprese, cukrovky, obezity, rakoviny prsu a střev, zlepšuje artritidu, revmatismus a bolesti zad, předchází osteoporóze, pozitivně ovlivňuje emoční stav, a pokud tento výčet nestačí, tak především prodlužuje život. Můžeme užívat nejlepší doplňky stravy, ale bez pohybu nebude řada pochodů správně fungovat. Závěry studií jasně prokazují, že pohybově aktivní osoby mají svoje funkční schopnosti na vyšší úrovni po celý život, ve srovnání s lidmi se sedavým způsobem života.

 

Zdroje:

Associations of Accelerometer-Measured and Self-Reported Sedentary Time With Leukocyte Telomere Length in Older Women (https://academic.oup.com/aje/article/185/3/172/2915786) 

Exercise and mitochondrial health - https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1113/JP278853



0 komentářů

Zanechat komentář

Upozorňujeme, že komentáře musí být schváleny před jejich zveřejněním.