Procházet
Nákupní košík
K dopravě zdarma zbývá nakoupit za 1 200 Kč

+420 608 190 540 Po - Pá (8:00 - 16:00)

+420 608 190 540 Po - Pá (8:00 - 16:00)

Pohyb je lék na dlouhověkost i mnohá onemocnění

Pohyb je lék na dlouhověkost i mnohá onemocnění

Nacházíme se v informační a počítačové době, často hovoříme o obrovském technologickém posunu, nicméně je dobré si položit otázku, do jaké míry je i naše tělo na tyto změny připraveno.

Fyzicky náročné aktivity se s každou novou generací stále více vytrácejí z našich životů a střídají je činnosti, které udržují tělo inaktivní, ať už v sedě nebo jiných nepřirozených polohách. Geneticky jsme ale nastaveni na neustálý pohyb, hon za potravou, překonávání překážek, tanec kolem ohně nebo útěk před nebezpečím. I když se zdá, že od doby sběračů uběhlo mnoho času, v evoluci člověka je to poměrně krátká doba na to, aby naše tělo mohlo tak rychle reagovat na podmínky, které vytváří aktuální prostředí (ať už je to nástup televize, video her, počítačů a dalších vymožeností). 

Doba sedavá

V současné době je celkem normální se nehýbat. Zdá se, že k životu pohyb už mnohdy ani nepotřebujeme. Řada zaměstnání jakoby oddělila fyzickou stránku od mentální, k práci potřebujeme mnohdy jen usednout, klikat myší a zapojit mysl. Netřeba pěšky překonávat vzdálenosti, na to slouží propracovaná infrastruktura, a už vůbec nemusíme denně utíkat před nebezpečím. Ale právě k těmto činnostem je lidský organismus přizpůsoben a přirozený pohyb během celého dne drží biologické pochody při životě

Řada studií prokazuje, že osoby provozující pravidelně pohyb, mají až o 50% nižší pravděpodobnost rakoviny tlustého střeva, než osoby neaktivní. Organismus málo aktivních osob se nachází ve stavu nouze, řada biochemických procesů se blokuje, buňky jsou vystavovány škodlivým procesům a je pouze otázka času, kdy tělo spustí alarm v podobě bolesti nebo se přímo objeví nějaký problém. 

Jak kompenzovat moderní sedavou dobu? 

Jednoduše - hýbat se kdykoliv to bude možné. Je jasné, že ze dne na den nezměníme povolání ani způsob života. Ale pohyb lze postupně implementovat do každodenní rutiny. Znamená to využít každé možnosti jít pěšky. Nedržet tělo dlouhou dobu v jedné poloze. Pokud už nějaký typ zaměstnání vyžaduje pracovat v sedě, je důležité zařadit průběžně krátké pauzy na pár cviků, protažení nebo ideálně malou procházku. 

Jaký typ pohybu je tedy nejzdravější?

Je velký rozdíl mezi pohybem a cvičením nebo sportem. Zatímco cvičení a pravidelný sport jsou volnočasovou a doplňkovou aktivitou a každý může mít svou oblíbenou disciplínu, tak být v neustálém pohybu je zásadní pro zdravý vývoj každého z nás.  

Antropologové zkoumali v rámci výzkumu kmen Hadza, jednu z posledních přežívajících skupin lovců-sběračů žijící v Tanzanii, s cílem určit úroveň fyzické aktivity tohoto kmene, který má podobný styl života jako naši předchůdci v době paleo. Pozoruhodné bylo, že ačkoliv vykazují vysoký stupeň fyzické zdatnosti a aktivity, byla u nich zaznamenána poměrně dlouhá doba neaktivity během dne, kolem 9 - 10 hodin. Tento čas odpočinku a nabírání nových sil téměř odpovídá množství času, které trávíme v klidových polohách my, v moderní společnosti. Přesto tito domorodci netrpí chronickými onemocněními spojovanými s dlouhou dobou nečinnosti, jako je obezita, kardiovaskulární onemocnění a podobně. V čem se tedy liší? Jedním z klíčových rozdílů je to, že Hadza odpočívají v polohách pro nás nepřirozených a náročných, například v podřepu nebo v pokleku. Tyto aktivní klidové pozice zapojují svaly, umožňují zvýšený průtok krve, okysličování a vyžadují tedy vyšší metabolickou aktivitu. Oproti tomu naše pohodlná poloha v sedě, jakoukoliv svalovou aktivitu vylučuje. Život bez pohybu páchá mnoho škod na buněčné úrovni, ovlivňuje jak metabolické činnosti tak stárnutí buněk

Nehýbete se? Pak se tělo bude zdokonalovat v nečinnosti.

Tělo se přizpůsobí a zdokonalí v činnosti, kterou neustále opakujeme nebo naopak v nečinnosti. A tak pravidelným pohybem budou sílit svaly i kosti a klouby budou ohebné. Naopak sedavý způsob života bude časem způsobovat omezení, každý pohyb může být bolestivý a pro tělo namáhavý. Bylo například prokázáno, že 30 dní úplné nečinnosti znamená ztrátu téměř 60% svalové hmoty. Fyzicky náročné aktivity prováděné nárazově pak mohou spíše ublížit. 

Ideální aktivitou je funkční trénink, založený na základních pohybech, pro které je naše přirozeně stvořeno - tah, šplh, skoky, běh a podobně. Nejste-li na fyzickou aktivitu zvyklí, začínejte pomalu, třeba jen pravidelnou chůzí. K náročnému výkonu se postupně propracujete. Ale nikdy není pozdě na to, začít. 



0 komentářů

Zanechat komentář

Upozorňujeme, že komentáře musí být schváleny před jejich zveřejněním.